We kunnen niet meer om digitale ontwikkelingen heen en je moet onder een steen gelegen hebben, wil je de veranderingen gemist hebben. Talloze schrijvers en sprekers werpen een blik op de transformerende werkelijkheid van de laatste decennia. In essentie een uiterst simpel verhaal, echter de uitvoering blijkt een stuk complexer.

Het (middelbaar en hoger) onderwijs heeft als taak om jong volwassenen voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij. Hoe wonderlijk is het dan als we onze pedagogische interventies daar dan níet op aanpassen? Elke school heeft digiborden, wifi en een elektronische leeromgeving. Maar onze houding ten opzichte van de veranderende wereld is nog lang niet aangepast. We kennen veel docenten die er door de waan van de dag niet aan toe komen, zich hierin te verdiepen en bij te scholen. Maar is het niet onze taak om samen met leerling en student het maatschappelijke veld te onderzoeken? Vanuit elk vakgebied en niet enkel binnen de lijntjes van maatschappelijke vakken.

Met de intrede van de 21ste eeuw is hierin iets onomkeerbaar veranderd. Niet alleen het internet, maar ook de mondiale economische crisis en haar effecten op onze humane kant, hebben hierin als sneeuwbal-effect gefungeerd. De realiteit heeft de voorspelling ingehaald en voor we het wisten zaten we er midden in. Banen verdwijnen en organisaties veranderen.
Wil de school  ‘overleven’, dan zal ze die veranderingen moeten toe juichen in plaats van afwijzen. En laten we over één ding helder zijn: Onze jongeren zijn allang begonnen!

In de powwow-sessie ‘Nooit Af in het Onderwijs’ kijken Martijn en Annette Dölle naar een eigentijdse manier van werken die zich kenmerkt door zo min mogelijk gedoe. Twee ‘middelen’ die binnen organisaties vaak vermomd een rol spelen als ‘doel’, zijn het gebruik van papier en geld. Hierdoor kunnen er obstakels ontstaan die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden, mits er anders naar de randvoorwaarden gekeken was. Met name in het onderwijs beperken hiërarchische lagen hands-on oplossingen die snel en eenvoudig tot stand hadden kunnen komen. Routes om dingen voor elkaar te krijgen duren onnodig lang, wat net zulke onnodige kosten met zich mee brengt.

Lees hier mee over de powwow sessie Nooit Af in het Onderwijs en meld je eventueel aan